EU GREEN pentru accesul la educație academică deschisă persoanelor cu dificultăți de vedere
21 noiembrie 2025 2025-11-21 15:35EU GREEN pentru accesul la educație academică deschisă persoanelor cu dificultăți de vedere
„Realizarea formatelor digitale accesibile pentru studenții nevăzători sau ambliopi”, un workshop al WP 7 – „Acces, diversitate, incluziune”.
Grupul de Lucru WP 7 – „Acces, diversitate și incluziune”, care funcționează la Universitatea din Oradea sub patronajul EU GREEN European Alliance, a derulat, miercuri 19 noiembrie 2025, workshop-ul intitulat „Realizarea formatelor digitale accesibilizate pentru studenții nevăzători sau ambliopi”câ
Workshopul a fost într-o primă etapă destinat studenților voluntari ai Centrului pentru Access, Diversitate si Incluziune [CUADI] de la Universitatea din Oradea – urmând să fie deschis întregii comunități academice UO interesate de această temă (cadrele didactice, studenți, tutori, însoțitori) – cu intenția de a oferi sprijin și a dobândi informații și competențe de bază necesare pentru a asista studenții nevăzători și ambliopi, pentru a crea sau transforma materiale educaționale astfel încât acestea să fie cât mai accesibile. În contextul designului universal pentru învățare, accentul este pus pe modalități practice și esențiale de proiectare și formatare a materialelor educaționale (documente și prezentări) cât mai accesibile.
La prezentarea și aplicații au participat online studenți voluntari ai CUADI, de la Universitatea din Oradea, activitatea fiind condusă de lect. univ. dr. Raluca Răcășan, cadru didactic la Facultatea de Stiinte Socio-Umane Oradea.
Participanții au apreciat în mod deosebit claritatea explicațiilor și detaliile oferite în cadrul workshop-ului. Au menționat că au învățat cum să transforme și să accesibilizeze documente, lucru considerat foarte util. Unii participanți au remarcat că, înainte de workshop, nu știau cum se realizează accesibilizarea pentru studenții cu dizabilități, iar evenimentul i-a ajutat să înțeleagă procesul și să vadă cum pot sprijini concret studenții. De asemenea, a fost apreciată prezentarea perspectivei persoanelor cu dizabilități de vedere, inclusiv explicațiile despre diferențele dintre tipurile și gradele dizabilității vizuale.
„Dificultățile de vedere limitează capacitatea studentului cu dizabilitate vizuală de a participa echitabil la activitățile educative, de a accesa și procesa materialele de studiu, afectând atât procesul de învățare, cât și interacțiunea cu colegii și deplasarea în campus. Din punct de vedere al accesului fizic, UO a făcut pași importanți pentru acești studenți, însă creșterea numărului de materiale de studiu accesibilizate este esențial pentru succesul academic”, a precizat lect. univ. dr. Raluca Răcășan.
Au fost puse în dezbatere aspecte legate de formatarea și adaptarea materialelor educaționale astfel încât acestea să fie accesibile tuturor studenților, dacă este posibil, fără a necesita adaptări suplimentare, conform principiilor designului universal pentru învățare.


Echipa de Comunicare – Universitatea din Oradea