Cercuri - Facultatea de Litere
LISTA CERCURILOR STUDENTESTI
- Cercul si Cenaclul literar- Responsabil: Lect. univ. dr. Marius Mihet
- Cercul de folclor- Lect. univ. dr. Florin Cioban
- Cercul de gramatica- Lect. univ. dr. Paula Nemtut
- Cercul de Socio-lingvistica- Lect. univ. dr. Vaelrica Draica
- Cerc studentesc. Seri culturale: Lectura dramatizata
Cerc studenţesc
Seri culturale: Lectură dramatizată
Membri
Prof. univ. dr. Magda Danciu – coordonator de proiect
Lector univ. dr. Eva Szekely, Departamentul de Limba şi literatura engleză, organizator al Drama Club-ului
Lector univ. dr. Delia Radu, Departamentul de Limba şi literatura română, Lector univ. dr. Veronica Buciuman, Departamentul de Limba şi literatura germană şi franceză
Asistent univ. drd. Teodora Cernău, Departamentul de Limba şi literatura germană şi franceză,
Studenţi ai Facultăţii de Litere : Betina Fodor, Alexandra Martin
Colaboratori interni
Ionela Burz, Biblioteca Universităţii din Oradea
Asistent univ.drd.Olimpia Urdea, Facultatea de Arte, membru în Consiliul Serviciilor Studenţeşti şi Sociale, Universitatea din Oradea
Raul Indrieş, student, Facultatea de Arte
Paul Opre, student, Facultatea de Medicină
Colaboratori externi
Prof. Laura Ardelean, Colegiul Naţional ‘Mihai Eminescu’, Oradea
Prof. Diana Ilieş, Liceul Economic ‘Partenie Cosma’, Oradea
Prof. Felicia Holhoş, Colegiul Tehnic ‘Andrei Şaguna’, Oradea
Katalin Schizer, Liceul „ F.Schiller”, Oradea
Lucia Ciobanu, Centrul Down ‘Iedera’, Oradea
Patrick Hardin, Asociaţia ‘Fellowship of the Grove’
Plan de activităţi
Seri culturale: Lectură dramatizată
Nr. crt. |
Activitate |
Termen limită |
1. |
Organizarea grupului dramatic |
1-15 oct.2012 |
2. |
Selectarea textului pentru spectacol |
15- 30 oct. 2012 |
3. |
Repetiţii ale grupului |
Bisăptămânal oct.-noi. 2012 |
4. |
Întâlniri de lucru cu studenţii de la Facultatea de Arte |
Oct.-noi.2012 |
5. |
Comunicarea echipei de proiect cu colaboratorii interni şi externi pe cale elctronică |
permanent |
6. |
Realizarea de materiale vizuale pentru promovarea activităţii culbului dramatic |
Noiembrie 2012 |
7. |
Prezentarea spectacolului The Ghost of Canterville |
6 dec. 2012 |
8. |
Hotararea agendei pentru perioada ianuarie –mai 2013 |
15-20 dec. 2012 |
Director de departament
Lector univ. dr. Dan NEGRUŢ
FIŞA CERCULUI DE FOLCLOR
1. Date despre program
1.1 Instituţia de învăţământ superior |
UNIVERSITATEA DIN ORADEA |
1.2 Facultatea |
DE LITERE |
1.3 Departamentul |
DE LIMBA SI LITERATURA ROMANA |
1.4 Domeniul de studii |
FILOLOGIE |
1.5 Ciclul de studii |
LICENTA |
1.6 Programul de studii/Calificarea |
RE, RF, RG, ER, FR, GR |
2. Date despre CERC
2.1 Denumirea |
FOLCLOR |
2.2 Titularul activităţilor |
FLORIN CIOBAN |
3. Timpul total estimat
Număr de ore pe săptămână |
0,5 |
|
|
Total ore pe semestru |
7 |
|
|
4. Competenţele specifice acumulate |
|
Competenţe profesionale |
§ Cunoaşterea teoriilor, categoriilor şi speciilor specifice folclorului literar românesc § Utilizarea cunoştinţelor dobândite pentru explicarea specificului, situaţiilor şi proceselor caracterisitice folclorului literar românesc § Aplicarea unor teorii şi metode specifice pentru descrierea obiceiurilor şi interpretarea creaţiilor populare româneşti § Cunoaşterea aprofundată a domeiului mitologiei şi a specificului de cercetare al acestei disciplien in literatura romana § Utilizarea integrată a cunoştinţelor de folclor, etnografie şi cultură specifică pentru studiul mitologic a diferitelor titluri reprezentative din literatura romana § Cunoaşterea aprofundată a domeiului antropologiei şi a specificului de cercetare al acestei disciplien in Europa § Utilizarea integrată a cunoştinţelor de folclori, etnografie şi cultură specifică pentru studiul antropologic a diferitelor culturi şi literaturi din Europa § Elaborarea de proiecte complexe de prezentare antropologică a unei regiuni culturale, naţionale, multi-etnice specifice |
Competenţe transversale |
§ Executarea de studii de caz şi inventariere folclorică a diferitelor categorii specifice sau a unor zone reprezentative § Utilizarea eficientă a resurselor şi tehnicilor de învăţare dobândite şi specifice pentru dezvoltarea unor proiecte de dezvoltare personală din domeniul folcloric § Executarea unor sarcini complexe legate de analize mitologice din literatura romana si comparative § Autocontrolul procesului de dsăvârşire a pregătirii profesionale în domeniul culturii europene |
5. Obiectivele CERCULUI
5.1 Obiectivul general |
- adaptarea instrumentarului de cercetare al folcloristicii la studiul principalelor categorii de texte, reprezentative pentru literatura populara - dezvoltarea unei atitudini de intelegere si interpretare a fenomenelor folclorice specifice literaturii populare romane |
5.2 Obiectivele specifice |
- compararea si interpretarea textelor reprezentative din literatura populara romana - dobândirea de cunoştinţe necesare predării unor noţiuni de folclor în şcoală - cunoaşterea izvoarelor culturii populare româneşti, temelie a literaturii scrise. |
6. Conţinuturi
Tema de cerc |
Perioada |
Observaţii |
|
Octombrie 2012 |
|
|
Noiembrie 2012 |
|
|
Decembrie 2012 |
|
|
Februarie 2013 |
|
|
Martie 2013 |
|
|
Aprilie 2013 |
|
|
Mai 2013 |
|
|
Iunie 2013 |
|
7. Coroborarea conţinuturilor cercului cu aşteptările reprezentanţilor comunităţii epistemice, asociaţiilor profesionale şi angajatori reprezentativi din domeniul aferent programului
|
CERCUL DE GRAMATICĂ
Obiective:
- îmbogăţirea cunoştinţelor de limba română dobândite de-a lungul cursurilor magistrale de LRC şi a seminarelor aferente (domenii vizate: morfologie, sintaxă, gramatică normativă);
- familiarizarea studenţilor cu marile nume din lingvistica românească şi străină;
- familiarizarea cu principalele reviste de specialitate (vizită la secţia de Periodice a Bibliotecii Universităţii din Oradea): LR, LLR, LL, RRL, CL, SCL, CLL, DR, SG, StUBB, AUO, AUB, AUI, AUC, AUT, Lucrări ştiinţifice Oradea, Buletine ştiinţifice ale facultăţilor de profil etc.
- întocmirea unei bibliografii în domeniul limbii române (tipuri de surse, modalităţi de inventariere etc.);
- discutarea unor tendinţe ale limbii române actuale, cu exemplificări din mass-media (emisiuni radio şi TV, presă scrisă), literatură etc.;
- discuţii pe marginea unor emisiuni de cultură având teme lingvistice/ rubrici de limbă română în diverse cotidiane (România literară, Dilema veche ş.a.)
Metode utilizate:
- prelegerea, problematizarea, conversaţia, explicaţia gramaticală, demonstraţia didactică, lucrul cu diverse fişe (recenzări, extrase din emisiuni, articole de ziar), prezentări în PPT, vizita la bibliotecă
Abilităţi dobândite de student:
- capacitatea adecvată de comunicare, dezvoltare lingvistică şi cercetare în limba română;
- cunoaşterea conţinutului şi a problematicii clasice, moderne şi contemporane a limbii române;
- asimilarea conţinutului ştiinţific propriu disciplinelor lingvistice, metodelor şi tehnicilor de informare; realizarea corelaţiilor interdisciplinare ale conţinuturilor
TEMATICA CERCULUI DE GRAMATICĂ
Nr. crt. |
Tematica |
Perioada de desfăşurare |
Locul de desfăşurare |
1. |
Tradiţie şi inovaţie în studiul limbii române contemporane. Discuţii pe marginea unor lucrări fundamentale: Dicţionar de ştiinţe ale limbii, 1997/2005, Gramatica limbii române, Editura Academiei, ediţiile 1966, 2005, 2008; Morfosintaxa limbii române, 2010; Gramatica de bază a limbii române, 2011. Prezentare în PPT a fiecărei ediţii; comentarii legate de abordarea faptelor de limbă (metode, teorii, contribuţii, argumente pro şi contra) |
octombrie 2012 |
Facultatea de Litere, Pav. C parter |
2. |
Mari lingvişti români. Prezentarea unor nume sonore din lingvistica românească pe direcţii de cercetare. Prezentare utilizând fişe de lucru, extrase, fotografii, înregistrări radio sau TV etc. Invitaţi: prof. univ. dr. Maria Vulişici Alexandrescu, titulara cursului şi a seminarului de Limba română contemporană vreme de peste 40 de ani la Institutul Pedagogic de 3 ani şi apoi la Facultatea de Litere din Universitatea orădeană |
noiembrie 2012 |
Facultatea de Litere, Pav. C parter |
3. |
Periodicele – o sursă esenţială în cercetarea lingvistică. Introducere în bibliografia românească de lingvistică (BRL). Prezentarea revistelor de specialitate. Vizită la Biblioteca Universităţii, secţia Periodice Mărturii ale unor foşti absolvenţi ai Facultăţii de Litere orădene, actualmente masteranzi, doctoranzi sau doctori în domeniul Limbii române contemporane |
decembrie 2012 |
Facultatea de Litere, Pav. C parter |
4. |
Eşti cool şi dacă vorbeşti corect. Corectitudine şi greşeală. Limba română de azi. Norma, uzul şi abuzul (I). Tendinţe în ortografia şi morfosintaxa limbii române. Discutarea unor abateri şi greşeli de exprimare în vorbire şi scriere pe baza unor corpusuri şi a unor lucrări lexicografice |
ianuarie 2013 |
Facultatea de Litere, Pav. C parter |
5. |
Eşti cool şi dacă vorbeşti corect. Corectitudine şi greşeală. Limba română de azi. Norma, uzul şi abuzul (II). „Anglicizarea” şi „manelizarea” limbii române; vorbire literară versus vorbire dialectală; limba română şi Internetul. Este limba română în pericol? |
februarie 2013 |
Facultatea de Litere, Pav. C parter |
6. |
Ocurenţa anglicismelor în limba română şi adaptarea lor fonetică, ortografică şi morfologică. Contactul dintre limbi. Stadiul actual (discuţii, comentarii) |
martie 2013 |
Facultatea de Litere, Pav. C parter |
7. |
Emisiuni culturale pe teme de limbă română/ lingvistică: Doar o vorbă să-ţi mai spun (George Pruteanu), Corect/ Parol (Ruxandra Gheorghe). Rubrici de limba română în diverse reviste: Rodica Zafiu, Păcatele limbii în România literară. Alte cazuri: Maria Vulişici Alexandrescu, Cum vorbim, cum scriem în Crişana, dar şi în revista Unu |
aprilie 2013 |
Facultatea de Litere, Pav. C parter |
8. |
Familiarizarea studenţilor cu sesiunile de comunicări ştiinţifice de la Facultatea de Litere şi de la alte facultăţi de profil din ţară. Discuţii pe marginea întocmirii unei lucrări în domeniul limbii române |
mai 2013 |
Facultatea de Litere, Pav. C parter |
9. |
Discuţie pe marginea manualelor şcolare alternative – Cuprinsul Programei de Limba română, secţiunea Limbă şi comunicare |
iunie 2013 |
Facultatea de Litere, Pav. C parter |
NOTĂ: Ordinea temelor pentru Cercul de gramatică poate fi schimbată în funcţie de preferinţele şi preocupările studenţilor. Aceştia pot veni oricând cu propriile lor propuneri.
Responsabil de cerc: Director de departament:
Lect. univ. dr. Alina-Paula Nemţuţ Conf. univ. dr. Crenguţa Gânscă
Tematica Cercului de Sociolingvistică
Are ca obiectiv studiul limbii ca parte integrantă a culturii şi vieţii sociale.
Întâlnirile au loc lunar, având următoarea tematică:
1) Formarea poporului român şi a limbii române - octombrie
2) Interpretarea câtorva proverbe româneşti – noiembrie
3) Sărbătorirea Zilei Naţionale a României – decembrie
4) Personaje fantastice prezente în Basmele româneşti - ianuarie
5) Dracula între legendă şi adevăr - februarie
6) Sărbătorile primăverii - martie
7) Rolul naturii în creaţia românească – aprilie
8) Seară românească (cântece şi dansuri româneşti) -mai
9) Excursie la Sarmizegetusa – iunie
Membrii Cercului – Studenţi de la Facultatea de Litere şi Facultatea de Medicină şi Farmacie
Preşedintele Cercului – student Adina Ciriblan
Conducătorul Cercului – Lector univ. dr. Valerica Draica
CERCUL LITERAR
CENACLUL LITERAR
TEMATICA CERCULUI LITERAR ŞI A CENACLULUI LITERAR
Nr. crt. |
Tematica |
Perioada de desfăşurare |
Locul de desfăşurare |
1. |
1.MO YAN - premiul Nobel 2012. În dezbatere romanul Sorgul roșu 2.Creații în lectura autorilor. |
octombrie 2012 |
Facultatea de Litere, Pav. C parter |
2. |
1.Romanul italian: ANTONIO TABUCCHI – Se face tot mai târziu 2. Creații în lectura autorilor. |
noiembrie 2012 |
Facultatea de Litere, Pav. C parter |
3. |
1. Romanul austriac: ELFRIEDE JELINEK – Exclușii 2. Creații în lectura autorilor. |
decembrie 2012 |
Facultatea de Litere, Pav. C parter |
4. |
1. Cultura ucraineană: MARINA LEWYCKA 2. Creații în lectura autorilor. |
ianuarie 2013 |
Facultatea de Litere, Pav. C parter |
5. |
1. Romanul spaniol: ALBERTO VAZQUEZ-FIGUEROA - Iguana 2. Creații în lectura autorilor. |
februarie 2013 |
Facultatea de Litere, Pav. C parter |
6. |
1. Literatura catalană: FELIX DE AZUA – Povestea unui idiot spusă de el însuși 2. Creații în lectura autorilor. |
martie 2013 |
Facultatea de Litere, Pav. C parter |
7. |
1. Romanul rus contemporan: M. AGHEEV 2. Creații în lectura autorilor. |
aprilie 2013 |
Facultatea de Litere, Pav. C parter |
8. |
1. Premiul Nobel 1972: HEINRICH BOLL – Opiniile unui clovn 2. Creații în lectura autorilor. |
mai 2013 |
Facultatea de Litere, Pav. C parter |
9. |
1. Literatura japoneză: OSAMU DAZAI – Amurg 2. Creații în lectura autorilor. |
iunie 2013 |
Facultatea de Litere, Pav. C parter |
Responsabil C literar & Cenaclu literar: Director de departament
Lect. univ. dr. Marius Miheţ Conf. univ. dr. Crenguţa Gânscă